UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT
Unit Teknologi Maklumat merupakan salah satu unit dibawah bahagian pengurusan Hospital Tengku Permaisuri Norashikin. Unit ini bertanggungjawab dalam membantu pihak pengurusan Hospital Tengku Permaisuri Norashikin dalam menguruskan rangkaian, peralatan, sistem aplikasi, keselamatan, membantu dari segi tenikal dengan ICT. Selain itu, Unit Teknologi Maklumat juga berperanan dalam memberi khidmat nasihat serta menjalankan program ICT dari masa ke semasa bagi memperbaiki dan mempertingkatkan keberkesanan, kualiti dan produktiviti dalam sistem pentadbiran.
- Memastikan pelaksanaan Sistem Teknologi Maklumat, Komunikasi Data dan Rangkaian Kawasan Setempat (LAN) dan Rangkaian Kawasan Luas (WAN) di Jabatan/ Unit dan Wad berjalan dengan sempurna 
- Memastikan Keselamatan aset Sistem Teknologi Maklumat, Komunikasi Data dan Rangkaian terjamin. 
- Memastikan Dasar Keselamatan ICT KKM dilaksanakan 
- Memberi perkhidmatan helpdesk serta khidmat nasihat teknikal kepada semua peringkat pengguna 
- Memberikan perkhidmatan penyelenggaraan ICT yang berkualiti 
- Memastikan keselamatan terhadap sistem dan rangkaian ICT sentiasa terpelihara 
Memberi perkhidmatan sokongan teknikal first level support mengikut kriteria seperti berikut:
- 3 hari bekerja untuk tindakan pembetulan dalaman 
- 7 hari bekerja untuk tindakan pembetulan kontraktor/ vendor 
- 30 hari bekerja untuk tindakan pembetulan yang memerlukan peruntukan dari JKNS. 

PENTADBIRAN
- Perancangan strategik ICT selaras dengan Pelan Strategik Teknologi Maklumat JKNM/KKM (Permohonan Projek/ Sistem ICT)
- Pengurusan Bajet Mengurus ICT
- Urusetia Jawatankuasa ICT (Portal)
- Pengurusan Fail, Surat, Memo, Borang & Dokumen
- Pengurusan Sumber Manusia (Cuti, Kursus, Kehadiran)
- Pengurusan Aset Alih ICT (Perolehan, Sewaan, Penerimaan, Pentauliah, Pengagihan & Pelupusan ICT)
- Pengurusan Latihan ICT
- Pengurusan Program Kesedaran Keselamatan ICT
- Pengurusn Kualiti (EKSA, myPortfolio, SOP, Polisi)
PERKHIDMATAN
- Pengurusan Pinjaman ICT
- Pengurusan Makmal Komputer
- Perkhidmatan Meja Helpdesk (Aduan Kerosakan)
- PerkhidmatanSokongan Teknikal & Khidmat Nasihat ICT
- Perkhidmatan Penyelenggaran ICT
- Perkhidmatan Teknikal Program/ Majlis
- Perkhidmatan Teknikal 'oncall/standby' di luar waktu pejabat
- Perkhidmatan bantuan pengeditan dokumentasi maklumat hospital/laporan tahunan
TEKNIKAL & RANGKAIAN
- Perancangan & Rekabentuk Sistem Rangkaian ICT
- Pengurusan Sistem Rangkaian Wifi Berpusat Hospital
- Pengurusan Sistem Rangkaian & Konfigurasi LAN & VLAN
- Penyelenggaraan Sistem Rangkaian WAN (MyGov*Net)
- Pengurusan Operasi Pusat Data (Server, Keselamatan Fizikal)
- Pengurusan Keselamatan Rangkaian ICT (Firewall, Antivirus, Tape Backup)
- Pengurusan Peralatan ICT (Komputer, Laptop, Pencetak, Projektor & Switch)
- PenyelenggaraanPeralatan ICT (Komputer, Laptop, Pencetak, Projektor & Switch)
- Pengurusan Perisian ICT (Windows & Software)
- Pengurusan & Pemantauan Projek ICT
APLIKASI & KESELAMATAN
- Pembangunan Sistem Aplikasi
- Sokongan Operasi Sistem Aplikasi (Capaian, Database, Operating System)
- Pengurusan Emel
- Pengurusan Portal Hospital (pengemaskinian template, kandungan)
- Penyelenggaraan Sistem Aplikasi ICT
- Pengurusan Penambahbaikan modul sistem aplikasi dalaman
- Pengurusan Hak Akses Sistem Aplikasi
- Pengurusan Backup Sistem Aplikasi
- Pengurusan Latihan & TOT Sistem Aplikasi
- Pengurusn Token & Pentadbiran Sistem ePerolehan
- Pengurusan Keselamatan Aplikasi ICT (Polisi, Antivirus, Firewall)
MULTIMEDIA
- Pengurusan Multimedia (Montaj, Video, Videografi, Photografi)
- Pengurusan Teknikal Program/ Majlis
- Pengurusan Teknikal 'oncall/ standby' di luar waktu pejabat
- Pengurusan bantuan pengeditan dokumentasi maklumat hospital/ laporan tahunan
 
				
