Kawalan Penyakit
Merancang dan melaksanakan segala langkah pencegahan dan pengawalan bagi setiap penyakit berjangkit agar tidak menular kepada pesakit, pesakit lain, anggota dan orang awam semasa dalam hospital. Aktiviti-aktiviti tersebut adalah :
- Memantau dan memastikan pelaksanaan sistem notifikasi penyakit berjangkit mengikut perundangan.
- Pemantauan pelaksanaan prosedur pengasingan semasa pengendalian wad-wad penyakit berjangkit dan pelaksanaan aktiviti kawalan penyakit berjangkit yang berlaku di hospital.
- Penyiasatan awal dalam kejadian penyakit berjangkit di hospital.
- Memantau dan memastikan pelaksanaan sistem e-notifikasi di hospital.
- Sekretariat dalam aktiviti kawalan wabak di hospital.
- Membantu aktiviti pemantauan, pengambilan sampel dan surveilan penyakit berjangkit yang dilaksanakan di hospital.
- Menjadi unit perhubungan di antara pihak hospital dan pejabat kesihatan jika berlaku wabak atau semasa aktiviti pemantauan pandemik penyakit berjangkit.
- Membantu hospital dalam mengendalikan mesyuarat mortaliti penyakit berjangkit di hospital dan mesyuarat mortality peringkat negeri.
- Memantau dan mengeluarkan surat kebenaran bagi pengurusan jenazah penyakit berjangkit
Kawalan Vektor
Merancang, mengatur dan menyelaras kerja-kerja pencegahan dan kawalan penyakit bawaan vektor melalui aktiviti berikut :
- Melaksanakan dan memantau perlaksanaan Program Bebas Denggi di hospital.
- Bekerjasama dengan Hospital Dengue Management Team.
- Memastikan kawasan hospital bebas daripada Lipas, Lalat, Tikus dan Nyamuk di bawah Program LILATIN.
- Menyediakan pelan tindakan bagi kerja-kerja ‘source reduction’ bagi mengawal semua jenis nyamuk, dan membuat cadangan untuk mengatasi masalah pembiakan nyamuk.
- Menjalankan aktiviti promosi kesihatan terhadap kawalan vektor kepada semua kakitangan hospital.
Keselamatan dan Kualiti Makanan
- Melaksanakan pemeriksaan semua premis makanan di kawasan pentadbiran hospital.
- Melaksanakan aktiviti persampelan dan pemantauan kualiti makanan di premis makanan termasuk dapur hospital.
- Melaksanakan aktiviti rampasan makanan yang melanggar Akta Makanan 1983 dan Peraturan-peraturan Makanan 1985.
- Menyiasat dan mengambil tindakan terhadap aduan-aduan berkaitan makanan.
- Memastikan pengendali makanan mengamalkan amalan yang higen.
- Memantau status pemeriksaan kesihatan pengendali makanan.
- Bekerjasama dengan Pejabat Kesihatan Daerah di dalam menjalankan penutupan premis makanan di bawah seksyen 10 dan seksyen 11 Akta Makanan 1983.
- Membantu dalam penyediaan kertas siasatan berkaitan tindakan mahkamah kes-kes yang melanggar Akta Makanan 1983 dan Peraturan-peraturan Makanan 1985.
- Memantau aktiviti penjaja makanan di kawasan hospital.
- Menjadi ahli jawatankuasa Kantin dan Perbekalan Makanan Hospital.
Penguatkuasaan
Merancang, mengurus, menyelaras dan menilai aktiviti yang berkaitan dengan penguatkuasaaan akta-akta dan peraturan-peraturan berikut:
- Akta Makanan 1983
- Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988
- Peraturan-peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004
- Peraturan-peraturan Kebersihan Makanan 2009
- Peraturan-peraturan Makanan 1985
- Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975
- Public Health Ordinance (Sabah) 1960
Program "Smoke Free Hospital"
Merancang, mengatur dan menyelaras aktiviti Program ‘Smokefree Hospital’ dengan memberi penekanan kepada perlindungan daripada ‘Second Hand Smoke’ melalui aktiviti penguatkuasaan dan promosi kesihatan.
- Menyediakan Pelan Tindakan aktiviti Penguatkuasaan PPKHT 2004.
- Menyediakan, melaksanakan dan memantau polisi ‘Smoke Free Hospital’.
- Melaksanakan dan menyelaras program ‘Speak Out
Kesihatan Persekitaran
Merancang dan melaksana aktiviti kesihatan persekitaran bagi memastikan persekitaran hospital adalah bebas daripada penyakit yang berpunca daripada persekitaran yangtidak sihat.
- Menjalankan ‘Environmental Health Risk Assessment (EhRA)’ atau ‘Health Risk Assesment (HRA)’ di persekitaran dan tempat kerja hospital.
- Memberi nasihat teknikal berkaitan isu kesihatan persekitaran terhadap semua aktiviti pembangunan bangunan dan penambahan peralatan baru di hospital.
- Sebagai ahli Jawatankuasa Pelan Tindakan Kecemasan (Emergency Response Plan)(ERP) di hospital dan berperanan sebagai Liasson Officer di antara pihak Hospital dan CPRC, Ibu Pejabat.
- Melaksanakan program ‘Star Rating’ untuk tandas awam di hospital.
- Melaksanakan kajian Pengetahuan, Amalan dan Sikap ke atas anggota hospital berkaitan dengan penyakit berjangkit dan bukan berjangkit.
- Menjalankan kajian persepsi di kalangan orang awam/pelanggan hospital tentang keadaan persekitaran hospital dan keperluan untuk meningkatkan tahap persekitaran di hospital.
- Memantau, menyiasat dan memberi khidmat nasihat tentang kualiti bekalan air yang dibekalkan di hospital.
Laporan dan Pangkalan Data
- Menyimpan dan mengemaskini segala data berkaitan dengan aktiviti yang dijalankan.
- Menyediakan laporan secara berkala mengikut aktiviti-aktiviti yang dijalankan kepada pihak tertentu.
Promosi Kesihatan
- Menyelaras, mengatur dan menyelaras aktiviti promosi kesihatan awam.