NAMA JABATAN

UNIT MEDIKOLEGAL

 

Pengenalan

Unit Medikolegal terlibat secara langsung di dalam pengurusan aduan di Hospital Cyberjaya. Di Hospital Cyberjaya, semua aduan akan disalurkan ke Unit Perhubungan Awam dan semua aduan yang melibatkan kecuaian klinikal akan ditugaskan ke Unit Medikolegal. Tujuan utama unit ini diwujudkan adalah untuk memberikan khidmat nasihat, menerima dan menyiasat aduan yang melibatkan kecuaian klinikal, menyelaras dan menguruskan siasatan aduan, menganalisa dan menyalurkan hasil siasatan ke pengurusan tertinggi untuk tindakan selanjutnya

 

Visi, Misi & Objektif

Visi:

Memberi nasihat yang menepati etika dan undang-undang perubatan bagi memperbaiki keselamatan pesakit dan kualiti perawatan kesihatan.

Misi:

I. 

Untuk memberi respon kepada dilemma etika klinikal dan aduan kompleks melibatkan kerjasama dengan pihak perubatan dan pihak pengurusan melalui tindakan pencegahan, mengenalpasti, menangani, menasihat kes-kes medikolegal.

Objektif:

  • Bekerjasama dengan pihak jabatan dan Unit Perhubungan Awam dalam proses Grievance Mechanisme/ Family Conference sekiranya diperlukan di peringkat penyiasatan.
  • Menjadi tempat rujukan di peringkat hospital berkenaan kakitangan yang memerlukan khidmat nasihat melibatkan amalan perubatan yang membabitkan implikasi undang-undang.

 

Carta Organisasi

 

-dalam proses jabatan-

 

Perkhidmatan

  • Setiausaha kepada Jawatankuasa Penyiasatan Dalaman (IQ) di peringkat hospital bagi kes potensi medicolegal/ medicolegal.
  • Khidmat nasihat kepada Unit Perhubungan Awam berhubung pengendalian aduan yang kompleks melibatkan aspek klinikal.
  • Penasihat kepada Pengurusan Tertinggi dan kakitangan dalam pengendalian kes-kes yang berpotensi terdapat tindakan litigasi.

 

Piagam Pelanggan

Sentiasa komited dalam menyediakan perkhidmatan dan layanan yang berkualiti, cekap, mesra dan profesional serta pertimbangan yang adil dan saksama kepada semua pelanggan.

Waktu Operasi