NAMA JABATAN

JABATAN OFTALMOLOGI

 

Pengenalan

Jabatan Oftalmologi Hospital Cyberjaya telah mula beroperasi pada 1 April 2023. Antara perkhidmatan yang di tawarkan termasuk Klinik Eye Casualty, Klinik Oftalmologi Am, Klinik dan Rawatan Laser Diabetik Retinopati, Klinik Pra dan Pos Pembedahan, Klinik Saringan Retinopathy of Prematurity, Klinik Refraksi dan Orthoptik, Klinik Low Vision dan sebagainya. 

 

Visi, Misi & Objektif

Visi:

Jabatan Oftalmologi akan berusaha ke arah mencapai matlamat sebagai sebuah jabatan yang cemerlang dalam memberi perkhidmatan penjagaan mata kepada semua lapisan masyarakat di Malaysia.

Misi:

Memberi perkhidmatan yang cekap, adil saksama dan mesra untuk melahirkan individu, keluarga dan masyarakat yang sihat dan peka terhadap kesihatan mata.

Objektif:

  1. Menyediakan servis yang efisyen, mantap dan berkualiti tinggi.
  2. Memberi program latihan dan pengajian Oftalmologi kepada semua staff bersesuaian dengan semua tahap .
  3. Meningkatkan kesedaran para pesakit, ahli keluarga dan masyarakat umum tentang kepentingan penjagaan kesihatan mata.
  4. Menggalakkan usaha-usaha penyelidikan dalam bidang Oftalmologi.

 

Carta Organisasi

 

-dalam proses jabatan-

 

Perkhidmatan

Perkhidmatan yang ditawarkan oleh Jabatan Oftalmologi termasuk:

  1. Klinik Glaukoma
  2. Rawatan laser untuk Diabetik Retinopati
  3. Klinik Eye Casualty
  4. Klinik Oftalmologi Am
  5. Pembedahan Katarak
  6. Perkhidmatan Optometri

 

Piagam Pelanggan

Terbahagi kepada 3 bahagian:

1. Klinik Oftalmologi

  1. Menerima kes-kes rujukan dari jabatan pesakit luar, lain-lain hospital, klinik kerajaan dan swasta.
  2. Setiap pesakit luar akan diberi perkhidmatan mengikut keadaan kes seperti berikut:

           A.  Kes kritikal - 30 hingga - 45 minit

           B.   Kes BUKAN kritikal - 90 minit (pesakit mempunyai temujanji mengikut jenis kes)

  • Masa menunggu pemeriksaan mata oleh Pegawai Perubatan / Pakar Mata:

             i. Kes baru - 60 hingga 180 minit

            ii. Kes Ulangan - 60 hingga 120 minit

           iii. Pesakit yang perlu dirujuk / perlu dimasukkan wad - 120 minit.

2. Unit Rawatan Harian (Daycare)

  1. Setiap pesakit berhak diberi penerangan berkenaan prosedur dan pembedahan yang akan dilakukan.
  2. Setiap prosedur atau pembedahan yang terlibat akan disiapkan dalam tempoh 180 minit (bergantung kepada jenis kes).
  3. Semasa proses discaj, setiap pesakit akan dibekalkan dengan perkara-perkara berikut:

             - Nasihat penjagaan mata.

             - Ubat-ubatan yang diperlukan

3. Wad (in Patient)

  1. Setiap pesakit perlu masuk wad akan ditempatkan di katil dalam tempoh 30 minit selepas sampai ke wad.
  2. Pesakit yang dirujuk dari wad lain akan ditemui oleh Pegawai Perubatan:

            - Kes kritikal - secepat mungkin

            - Kes tidak kritikal - 24 hingga 48 jam

   iii. Pesakit yang dirawat di wad akan:

           - Ditemui oleh Pegawai Perubatan dalam tempoh 90 minit selepas masuk wad.

           - Ditemui sekurang-kurangnya sekali sehari oleh Pakar Mata (hari bekerja sahaja).

 

Waktu Operasi

 

Klinik Pakar:-

Setiap hari KECUALI Sabtu, Ahad & Cuti Umum

8.00 pagi – 1.00 tengah hari

2.00 petang – 5.00 petang