NAMA JABATAN

JABATAN ORTOPEDIK

 

Pengenalan

Jabatan Ortopedik Cyberjaya mula beroperasi pada 1 Mac 2023 dengan pembukaan wad ortopedik (7B) dan klinik pakar ortopedik. Pembedahan minor dilakukan di bilik prosedur dan kemudian dilakukan di dewan bedah aras 3 setelah pembukaan secara rasmi dewan bedah pada 3 April 2023.

 

Visi, Misi & Objektif

Visi:

Kami beraspirasi untuk memberikan perkhidmatan ortopedik yang profesional dan terbaik bagi seluruh masyarakat Malaysia.

Misi:

Melaksanakan perkhidmatan dengan berlandaskan budaya kerja Kementerian Kesihatan Malaysia iaitu profesionalisma, penyayang, kerja berpasukan.

Menggunakan sistem teknologi maklumat untuk mewujudkan sistem yang terbaik dan lebih efisien untuk merawat pesakit bagi mencapai kepuasan pelanggan dalam penjagaan kesihatan.

Objektif:

Menyediakan perkhidmatan kejururawatan dari aspek, preventif, kuratif dan rehabilitasi.

 

Carta Organisasi

 

-dalam proses jabatan-

 

Perkhidmatan

Jabatan Ortopedik menyediakan perkhidmatan-perkhidmatan tersebut:

  1. Klinik Pesakit Luar (Klinik Pakar).
  2. Perkhidmatan pesakit dalaman (Wad).
  3. Perkhidmatan rawatan harian (Daycare).
  4. Perkhidmatan pembedahan ortopedik am (Kecemasan & elektif).
  5. Perkhidmatan pesakit kecemasan (Jabatan Kecemasan).
  6. Menyediakan laporan perubatan.

 

Piagam Pelanggan

Kami berjanji untuk perkhidmatan secara profesional, selamat, mesra, penyayang dan berkualiti.

  1. Peratusan pesakit dengan masa menunggu ≤ 75 minit untuk berjumpa doktor di Klinik Pesakit Luar Ortopedik selepas tempoh pendaftaran. (KPI Jabatan) 
  2. Peratusan pesakit yang mengalami jangkitan di kawasan pembedahan selepas pembedahan ortopedik elektif ≤ 2%. (KPI Jabatan) 
  3. ≤ 2% kes-kes kepatahan tulang yang telah menjalani pembedahan “internal fixation” & memerlukan pembedahan semula. (KPI Jabatan) 
  4. ≥ 80% peratus pesakit yang tinggal dalam wad ≤ 5 hari selepas pembedahan "primary total knee replacement". (KPI Jabatan) 
  5. ≤ 2% kadar sepsis selepas pembedahan dalam Ortopedik. (KPI Jabatan) 
  6. Maklumat akan diberikan kepada pelanggan berkenaan penyakit dan perawatan. (KKM) 
  7. Kerahsiaan maklumat peribadi, penyakit dan perawatan yang diberikan kepada pesakit adalah dijamin. (KKM) 
  8. Kemudahan dan persekitaran yang bersih, selesa dan selamat disediakan. (KKM)

 

Waktu Operasi

 

Klinik Pakar:-

Setiap hari KECUALI Sabtu & Ahad, Cuti Umum

8.00 pagi – 1.00 tengah hari

2.00 petang – 5.00 petang