NAMA JABATAN JABATAN KECEMASAN DAN TRAUMA
|
Pengenalan Jabatan Kecemasan & Trauma Hospital Cyberjaya merupakan jabatan yang menyediakan perkhidmatan perawatan kecemasan dan trauma untuk pelanggan sekitar Cyberjaya dan kawasan berhampiran. Jabatan ini beroperasi 24/7 dan bertanggungjawab memberikan perawatan kecemasan untuk pesakit-pesakit kritikal, separa kritikal dan bukan kritikal sama ada rujukan dari klinik-klinik kesihatan, fasiliti kesihatan swasta atau hadir sendiri. Jabatan Kecemasan & Trauma juga menyediakan perkhidmatan Perawatan Pra-Hospital (PHC) dan pusat respons ambulan 999 di bawah Medical Emergency Coordinating Center (MECC) Putrajaya. PHC merangkumi perkhidmatan pemindahan inter-fasiliti iaitu rujukan klinik kesihatan ke hospital serta rujukan kes daripada Hospital Cyberjaya ke Hospital Serdang, Hospital Putrajaya dan Hospital Kuala Lumpur bagi perkhidmatan yang tidak disediakan di Hospital Cyberjaya.
|
Visi, Misi & Objektif Visi: Jabatan Kecemasan dan Trauma Hospital Cyberjaya menjadi salah satu pusat yang memberikan perkhidmatan cekap, selamat berkualiti dan efisien. Misi:
Objektif:
|
Carta Organisasi
|
Perkhidmatan 1. Perkhidmatan perawatan pra hospital dan perkhidmatan panggilan ambulans
2. Perkhidmatan Perawatan Kecemasan
3. Pusat Khidmat Bersepadu (One Stop Crisis Centre) (OSCC)
4. Pengurusan Bencana
5. Pemeriksaan Medikolegal
6. Pusat Koordinasi Perubatan Kecemasan (Call Centre)
7. Zon-zon yang disediakan: - Zon Hijau (Zon Tidak Kritikal)
- Zon Kuning (Zon Separa Kritikal)
- Zon Merah (Zon Kritikal)
|
Piagam Pelanggan
*Malaysian Triage Scale (MTS) 2022
|
Waktu Operasi
24 jam setiap hari |