NAMA JABATAN

JABATAN PERGIGIAN PEDIATRIK

 

Pengenalan

Jabatan Pergigian Pediatrik merupakan pusat rujukan bagi kes pergigian am, trauma pergigian dan perubatan mulut bagi kanak-kanak berumur 0 hingga 16 tahun. Secara amnya, terbahagi kepada Perkhidmatan Pesakit Dalam, meliputi rawatan kepada pesakit di wad-wad dan Perkhidmatan Pesakit Luar.

 

Visi, Misi & Objektif

Visi:

Jabatan Pergigian Pediatrik bertekad menyediakan perkhidmatan pergigian yang berkualiti dengan mengutamakan teknologi yang bersesuaian dan terkini di dalam persekitaran kerja yang selamat.

Misi:

  • Untuk memberi perkhidmatan pergigian yang cemerlang kepada semua pelanggan dengan mengamalkan sikap penyayang, kerja berpasukan dan profesionalisme sebagai budaya kerja.

Objektif:

  • Memberi perkhidmatan kepakaran pergigian kepada semua pelanggan secara profesional bagi membolehkannya menjalani kehidupan yang sihat, sejahtera dan harmoni.
  • Menyediakan perkhidmatan menyeluruh kepada semua pesakit kanak-kanak di bawah 16 tahun (termasuk kanak-kanak berkeperluan khas) berasaskan kepada kaedah pencegahan, konservatif dan kuratif’.
  • Memberi latihan dan pembelajaran berterusan kepada kumpulan profesional dan anggota pelaksana dalam bidang pergigian pediatrik.

 

Carta Organisasi

 

-Dalam proses jabatan-

 


Perkhidmatan

  1. Rawatan Asas Pergigian:
  2. Fluorida Topikal
  3. Pengapan Fisur
  4. Penskaleran mulut penuh & penggilapan
  5. Pencabutan gigi desidus, gigi kekal & akar tertinggal
  6. Tampalan gigi desidus & gigi kekal
  7. Rawatan kanal akar
  8. Korona Keluli Tahan Karat (Stainless Steel Crown)
  9. Pembentukan gigi palsu
  10. Rawatan Trauma Pergigian & Tisu mulut
  11. Interseptif Ortodontik / Habit Breaker
  12. Aplians boleh tanggal
  13. Alat penyelenggara ruang
  14. Patologi & Perubatan Mulut
  15. Bengkak Muka
  16. Lepuh & Ulser Mulut
  17. Keabnormalan tisu keras & tisu lembut pergigian
  18. Behaviour Management
  19. Rawatan di bawah Sedasi Nitrous Oxide
  20. Rawatan di bawah Pembedahan Bius Umum

 

Piagam Pelanggan

  • Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbang rasa, hormat, bersopan santun, jujur.
  • Setiap pesakit diberi jaminan bahawa kehormatannya akan dipelihara semasa menerima rawatan, segala maklumat mengenai penyakit dan rawatan dirahsiakan dan hanya boleh diberitahu kepada pihak tertentu dengan keizinannya tertakluk kepada undang-undang.

 

Waktu Operasi

 

Klinik Pakar:-

Setiap hari KECUALI Sabtu & Ahad

8.00 pagi – 1.00 tengah hari

2.00 petang – 5.00 petang