Unit Penyeliaan Penolong Pegawai Perubatan ( Hospital ) – U.P.H. merupakan salah satu komponen di bawah Pengurusan Hospital. Unit ini berperanan dalam pengurusan sumber dan penyeliaan klinikal untuk memastikan mutu perkhidmatan yang cemerlang, cekap dan selamat diberi kepada pesakit-pesakit oleh anggota di bawah jagaannya iaitu Penolong Pegawai Perubatan dan Pembantu Perawatan kesihatan.
Unit ini terletak di Aras 1 di bersebelahan lobi utama hospital. Kedudukan yang amat strategik berhampiran jabatan Kecemasan & Trauma dan Klinik Pakar yang memudahkan pemantauan dan penyeliaan yang berterusan kepada kakitangan yang diselia.
PIAGAM PELANGGAN
- Kemudahan untuk pelanggan :
- Pelanggan akan menerima perkhidmatan yang diberi oleh Penolong Pegawai Perubatan dan Pembantu Perawatan Kesihatan dilaksanakan secara professional, cekap dan berkualiti sepanjang masa.
- Taraf Perkhidmatan :
- Perkhidmatan yang diberi akan dilaksanakan secara professional, cekap dan berkualiti.
- Penyeliaan klinikal ( clinical supervision ) akan dilaksanakan bagi setipa jabatan / unit.
- Mengadakan CME, kursus, seminar atau bengkel bagi Penolong Pegawai Perubatan dan Pembantu Perawatan Kesihatan secara berkala dan berterusan.
- Memastikan semua Penolong Pegawai Perubatan memiliki Sijil Amalan tahunan ( ARC ) bagi tahun semasa.
- Mewujudkan kerjasama dengan jabatan / unit yang lain secara professional dengan meletakkan kepentingan perkhidmatan sebagai agenda utama.
- Pendidikan Kesihatan :
- Pelanggan boleh mendapat pendidikan kesihatan yang berkaitan dengannya
SKOP PERKHIDMATAN
1. PENGURUSAN SUMBER MANUSIA. - Perjawatan pegawai (Database) - Permohonan Perjawatan Baru (Anggaran Belanja Mengurus) - Penempatan / Penempatan semula pegawai - Pengagihan pegawai - Tatakelakuan pegawai |
2. PENTADBIRAN - Mesyuarat berkala Unit Penyeliaan Penolong Pegawai Perubatan dan mesyuarat jabatan Hospital - Kewangan / Peruntukan Modal Insan. - Perolehan / Aset |
3. PENYELIAAN KLINIKAL Standard Operating Procedure ( S.O.P. yang dikeluarkan oleh Lembaga Pembantu Perubatan mengikut aktiviti ) dan Clinical Practice Guidelines ( C.P.G. ) Kementerian Kesihatan Malaysia. - Dokumentasi klinikal - Kawalan jangkitan / infeksi - Audit Klinikal - Keselamatan pesakit ( Patient Safety ) |
4. PERKHIDMATAN RAWATAN PRA HOSPITAL DAN AMBULANS KECEMASAN - Pusat Panggilan Ambulans Kecemasan ( MECC ) - Intrafasiliti dan Interfasiliti. - Pasukan Perlindungan Perubatan ( Medical Standby ). |
5. PEMATUHAN AKTA DAN PERATURAN - Pematuahan kepada Akta 180, Akta Pembantu Perubatan ( Pendaftaran ) 1977. - Peraturan-peraturan yang ditetapkan peringkat hospital diamalkan semasa menjalankan aktiviti kerja harian. - Pematuhan kod etika Pembantu Perubatan. - Pematuhan senarai tugas Penolong Pegawai Perubatan dan Pembantu Perawatan Kesihatan yang telah diluluskan mengikut bidang kerja masing-masing. |
6. PENGURUSAN LATIHAN. - Orientasi anggota baru - Merancang latihan bagi anggota. - Menyelaras latihan yang dihadiri oleh anggota. - Menyediakan laporan latihan dihadiri oleh anggota. - Mengurus Buku Log latihan dan MyCPD. - Menyelaras latihan Tahap 1,2 dan 3 bagi Pembantu Perawatan Kesihatan. |
7. PENYELIDIKAN Penyelidikan yang melibatkan perkhidmatan Penolong Pegawai Perubatan dan Pembantu Perawatan Kesihatan |
STRUKTUR DAN PENGURUSAN UNIT
Pengurusan Unit
- Unit ini diketuai oleh Ketua Penyelia Penolong Pegawai Perubatan ( KPH – Chief AMO ) gred U44 ( atau gred terkanan) dan dibantu oleh Pembantu Perawatan Kesihatan gred U16 / U14 atau gred terkanan.
- KPH akan melaporkan kepada Pengarah dan Ketua Penolong Pegawai Perubatan Negeri ( KPPPN ) berkaitan dengan bidang perkhidmatan di bawah jagaannya.